شهادت حضرت زهرا و شبهات پیرامونی
45 بازدید
موضوع: امامت و مهدویت
مصاحبه کننده : همشهری آیه
محل مصاحبه : تهران
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : تهران- همشهری ایه
تاریخ نشر : Mar 21 2015 12:00AM
تعداد شرکت کننده : 0

بسمه تعالی

1- در مورد به کار بردن لفظ شهادت در مورد حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام‌الله علیها بسیاری از علمای سنی و حتی شیعه شبه افکنی می‌کنند . لفظ شهادت درست است یا وفات ؟

بسم‌الله الرحمن الرحیم. اولاً باید این را بیان کرد که چه کسانی و به چه انگیزه‌ای وفات حضرت زهرا را مطرح می‌کنند. آیا هدفی دارند از اینکه اعلام نمایند دخت رسول‌الله وفات کرده است. ضمن اینکه بیان خواهم کرد بارها و بارها چه در روایت اهل‌بیت و چه در احادیثی که بزرگان اهل سنت نقل کردند موضوع شهادت حضرت و چگونگی این واقعه تأسف‌بار در کوتاه‌ترین زمان پس از رسول مکرم اسلام. در واقع این را باید گفت بعضی‌ها با اعلام وفات برای حضرت به دنبال منافع شخصی خودشان هستند تا بدین‌وسیله بعضی از ادله‌ی شیعه در اثبات امامت را خدشه‌دار کنند و یا بعداً بزرگ‌ترین وقایع دیگر را زیر سؤال ببرند. بهتر است بگوییم وقتی شهادت حضرت زهرا انکار شود یقیناً بعداً می‌توان در ائمه دیگر خدشه وارد کرد. نه تنها خدشه در نحوه شهادتشان و یا موضوعاتی از این قبیل که بیشتر از آن خدشه در اصل امامت و تأویل‌هایی که می‌برند. مخالفت گروه‌های وهابی و تکفیری درگرفتن مراسم برای سالار شهیدان هم در چنین منظومه فکری می‌گنجاند. مراسمی که حتی بزرگان اهل سنت در آن شرکت می‌کردند امروز ما شاهدیم بعضی از جریانات خاص به اسم دین دنبال زدودن هستند. لذا باید گفت وفات خواندن حضرت زهرا صرفاً یک امر کلامی یا رجالی نیست بر عکس یک امر مهمی تاکتیکی جهت زدودن آثار دیگر شیعیان و اسلام است.

ثانیاً روایت‌های مختلفی در این باب نقل‌شده است که حتی بزرگان اهل سنت نیز به آن تمسک کردند. فرائد الاسلام و تذکره الحفاظ و بسیاری دیگر از کتب روایی اهل سنت به این مسئله اشاره دارند و حتی واقعه را با دقت نقل کردند. از سویی علمایی هم که از شیعه منکر شهادت حضرت زهرا می‌شوند می‌تواند به کتب روایی مراجعه کنند یا حداقل نگاهی به ادعیه مختلف شیعه داشته باشند. ما شاهدیم هر جا اسمی از حضرت آمده باشد با صدیقه الشهیده همراه شده و این نشان از مقام بالای ایشان و شهادت ایشان است. مگر اینکه آقایان مدعی در مذهب تشیع منکر بسیاری از ادعیه‌ها شوند که این‌طور نیست .

2- ماجراي غصب قباله فدک به چه صورت بوده است ؟ و چرا ایشان اصرار بر بازگرداندن باغ فدک داشتند ؟ آیا جنبه ثروت در این میان مطرح بود ؟ 

در مورد مسئله‌ی غصب فدک دو موضوع باید یادآوری شود یکی اینکه تحریف و بدعتی بود که به‌وسیله‌ی بعضی از افراد در مسئله‌ی فدک رخ داد. عده‌ای منکر ارث از سوی رسول‌الله بودند. عده‌ای فرمان رسول‌الله را زیر سؤال بردند. از همه مهم‌تر چون حضرت عصمت دارد بعضی‌ها با غصب فدک معاذ الله به دنبال تهمت زدن و پایین کشیدن حضرت از این مقام بودند تا بگویند اهل‌بیت معصوم نیستند و آیه تطهیر در وصف آنان نیست. در واقع ورود حضرت به مسئله فدک از این سه جنبه قابل بررسی است. یعنی اگر مجموع این قراین و شواهد دیده شود خواهیم فهمید مسئله‌ی فدک برای اهل‌بیت به عنوان یک زمین زراعی صرف مطرح نبود. جالب اینکه یک روز مأمون به امام رضا عرض کرد بیایید من فدک را بدم و مسئله فدک و این همه قائله چند ده‌ساله را حل کنید. حضرت هم در جواب مأمون فرمود بسیار خوب و جغرافیای سیاسی و حکومتی اسلام را گفت و بیان کرد بازگردانید. همین بیان مشخص است انگیزه‌ی اصلی حضرت زهرا س در دفاع از فدک یک مسئله‌ی مالی یا ثروت اندوزی نبود چون این‌ها خاندان کرم هستند و آیات مختلف قران فداکاری حضرت زهرا س در بخشش را مطرح ساخته است. از همه مهم‌تر و مشهورتر همین بخشیدن لباس عروسی در شب عروسی است یعنی مشخص است مسئله فدک چیز خاصی بوده است که حضرت شخصاً واردشده است. در واقع باید گفت همان سه محور دلیل اصلی حضرت در ورود به مسئله‌ی فدک بود.

3- گرامیداشت ایام فاطمیه را مغایر با وحدت اسلامی می‌دانند نظر شما در این رابطه چیست ؟

خیر چه کسی بیان کرده فاطمیه مغایر وحدت است. اصلاً فاطمیه ستون وحدت اسلامی است. علمدار وحدت است. بله همان‌طور که همه‌ی علمای اسلام فتوا دادند بیان و توهین نسبت به بزرگان اهل سنت حرام است و چنین چیزی خلاف مصلحت و حتی عقل حکیم است. بزارید توضیح بدم چرا عرض می‌کنم حضرت محور وحدت است و اصلاً مراسم گرامیداشت شهادت ایشان یعنی مراسم گرامیداشت شهادت علمدار وحدت.

زمانی که حضرت وارد دفاع از حریم رسول‌الله شد ترس از آن داشت با اختلافات به وجود آمده پس از حیات رسول‌الله عده‌ای فرصت‌طلب از این استفاده کنند و اسلام را نابود کنند و پاره‌پاره نمایند. همین دلیل هم سبب شد تا حضرت علی ع خانه‌نشین شود و از تهدیدات فرا سرزمینی، اسلام دچار آسیب نشود. یعنی همان لحظه آماده بود تا ایران و روم به سمت حجاز حمله کند و کار اسلام تمام شود. ورود حضرت زهرا در واقع دعوت مردم به سمت عقل‌گرایی، احکام اسلامی، وحدت در ذیل یک انسان کامل بود تا در وحدت میان این انسان کامل به اسلام خدشه‌ای وارد نشود. ضمن اینکه ما معتقدیم امامت و جانشینی پس از رسول‌الله و اصلاً حاکمیت بر انسان‌ها باید به اذن و دستور خدا باشد و نمی‌شود بعد از رسول‌الله خداوند امت را رها کند.

با گذشت از این مسئله باور کنید اگر حضرت زهرا سلام‌الله علیها در این عصر بود چه می‌کند؟ بعضی‌ها که دنبال اختلاف‌افکنی ذیل مراسم شهادت ایشان هستند به این پاسخ دهند اگر حضرت بود الآن نسبت به مسلمین آتش می‌گشود و رفتاری خلاف عقل انجام می‌داد. هرگز ایشان هرگز رفتاری نمی‌کرد که خلاف عقل باشد. الآن عقل می‌گوید وقتی مسلمین در بدترین شرایط قرار دارند. در بدترین فتنه‌ها در حال غرق شدن هستند. نگاه کنید به سوریه و عراق تا شمال افریقا طرف به خاطر کوچک‌ترین خطابه زعم خودش دیگران را سر می‌برد اصلاً کجای اسلام آتش زدن را شرعی می‌داند در فقه هیچ‌یک از بزرگان اسلام چنین چیزی نیامده است. چرا بعضی‌ها رفتاری را به نمایش درمی‌آورند که در قرون‌وسطی بزرگان کلیسا این کار را انجام می‌داد. یقین کنید پشت این فتنه سناریوی دستگاه‌های اطلاعاتی است تا نشان دهد نیاز به یک رفورم در جهان اسلام است و دین اسلام باید از سیاست جدا شود تا بتواند مثل غرب پیشرفت کند. یعنی شما نگاه کنید طرف تا عقیده ابراز می‌کند سریع داعش و دیگر گروه‌های تروریستی او را می‌سوزانند یا اعدام می‌کنند بعد رسانه‌های غربی تبلیغات می‌کنند اسلام یعنی این و اگر می‌خواهید هم اسلام را بر اساس فطرت بپذیرید اسلامی را قبول کنید که الآن در کشورهای مرتجع است و اصلاً کاری با اسرائیل و آمریکا ندارد و چقدر هم حرف‌شنو هست هر وقت خواستیم او را استعمار کنیم

یقین کنید اگر حضرت بود الآن در برابر چنین تفکراتی می‌ایستاد و ذیل پرچم اسلام ناب. ذیل پرچم رسول‌الله و با شعار ایشان صفوف مسلمین را در برابر آمریکا، اسرائیل و دیگر مستکبران قرار می‌داد و می‌فرمود الآن وقت نابودی آن‌هاست.

البته ما در مورد وحدت معتقد به تقریب هستیم. وحدت این نیست که هرچه هر مذهبی گفت دیگر مذاهب بپذیرند هیچ‌کس چنین انتظاری ندارد بلکه کنار گذاشتن اختلافات و دستیابی به اهداف است. باور کنید بسیاری از علمای بزرگ چه در شیعه و چه در اهل سنت باکمال احترام باهم بحث علمی می‌کردند شما کتاب شب‌های پیشاور را نگاه کنید. نامه‌های آیت‌الله بروجردی و شیخ شلتوت را نگاه کنید آدم وقتی می‌بینم در عین بزرگواری و احترام نسبت به هم چه مستحکم حرف می‌زنند لذت می‌برد اما در مقابل دشمن می‌ایستند و یک‌صدا فریاد نابودی دشمن استعماری را بلند می‌کنند.

4- چرا مردم مدینه در قبال شهادت دختر پیامبر صلی‌الله علیه و اله سکوت کرده و هیچ اقدامی نکردند؟  چه فضایی حاکم شده بود که معاصرین حضرت رسول توجهی نشان ندادند؟

شما نگاهی به قرآن کنید. قرآن درس‌های بزرگی به انسان می‌دهد. انسان وقتی قرآن را می‌خواند می‌فهمد اوضاع عصر پیامبر چگونه بود. توصیه‌ام اینکه دوستان تفسیر قرآن را جدی بگیرند. تفسیر به انسان می‌فهماند پیامبر با چه افرادی طرف بود و خطاب قرآن چگونه است. البته بنده شخصاً در تفسیر ورود ندارم و مدعی این نیز نیستم و نخواهم بود. اما وقتی نگاه به تفاسیر و تاریخ می‌کنم چند دلیل را برای سکوت مدینه شاهد هستم. اولین دلیل نبود اعتقاد قلبی و ریشه‌دار بودن آن در قلوب بسیاری از افراد. شما نگاهی به کتاب پربرکت الغدیر کنید. من گاها به دوستان میگویم می‌خواهید تبری و تولی کنید بیایید الغدیر بخوانید بیایید بهتر از الغدیر بنویسید. علامه اگر فکر می‌کرد کفایت می‌کند نمی‌رفت تلاش نمی‌کرد الغدیر بنویسید. لذا زندگی بزرگان خودش درس است.اما حقیقت اینکه باید نگاهی واقع‌بینانه به اوضاع شهر داشته باشیم. دلیل دوم کینه بعضی از سران منافقین چه در مدینه و چه در قبایل مختلف از رشادت‌های حضرت علی ع است. حضرت برای اسلام تمام جان و مال و عرضش را داد. ایشان برای اسلام از هیچی دریغ نکرد همین سبب شد کسانی که در جنگ‌های اسلام با کفر عزیزانشان در سپاه کفر بود نسبت به حضرت بغض و عناد داشته باشد. لذا این مسئله هم مهم بود

نکته بعدی سکوت بعضی از خواص بود. بعضی از خواص می‌دانستند اسلام چه بیان کرده اما سکوت کردند. شما نگاه کنید شاید بعضی‌ها با خواندن تاریخ باور نکنند اما ما شاهد مثال‌های مختلفی داریم. همین فتنه ۸۸ چقدر برای بعضی‌ها وضع مشخص بود اما حاضر نبودند موضع‌گیری کنند و حرف بزنند و همین سبب دمیدن در آتش فتنه شد. لذا بررسی اوضاع عصر حضرت باید دارای منظومه فکری باشد. در واقع کینه با حضرت علی ع خود را در کربلا هم نشان داد. بعضی‌ها رسماً می‌گفتند این کشته‌ها به نیابت از کشته‌های ما در بدر. یعنی طرف به‌ظاهر اسلام آورده بود اما باطناً به دنبال کینه‌جویی از پدرانش درگذشته بود.

5- آیا حضرت فاطمه (سلام‌الله علیها) از شیخین راضى شد؟

در این زمینه حتی بزرگان اهل سنت نیز با ما هم عقیده اند. کسی نیست منصف باشد داستان زندگی حضرت را بیان کند و صحه نگذارد بر نظر حضرت در مورد کسانی که حضرت از آنان ناراحت بود. البته بسیاری نیز در حاشیه روایت معروف دیدار شیخین با حضرت زهرا شبهاتی را مطرح کردند اما منصفانه نگاه کنیم خواهیم دید این‌چنین نیست که بعضی‌ها خبر از رضایت می‌دهند.

6- وصایای فاطمه (س) به‌طور پراکنده و غیر منظم در روایات و تواریخ نقل‌شده و همچنین کسانی را که فاطمه به آنها وصیت کرد، وصایا به صورت کتبی بوده یا شفاهی ؟

۷-  جهاد ایشان در رابطه با دفاع از حریم ولایت ؟

همان‌طور که عرض کردم. حضرت مستقیماً در دفاع از ولایت وارد شد. من توصیه‌ام این است حتماً داستان زندگی حضرت زهرا ر با دقت بخوانید. اصلاً نه شیعیان که اهل سنت هم بخوانند. حداقل این است که بدانیم چه بر سر دختر نبی خدا آماده که قبرش هنوز نامشخص است. در مسئله فدک بیان کردم ورود حضرت صرفاً به عنوان یک مسئله‌ی ثروت اندوزی نبود بلکه مستقیماً حضرت وارد شد تا از کیان اسلام و عصمت اهل‌بیت دفاع کند. بهتر است بگوییم ضمن روایت‌های مختلف در زمینه‌ی تطبیق اهل‌بیت با آیه‌ی تطهیر همین رفتار حضرت زهرا نشان داد آیه تطهیر صرفاً برای آنان بود ولا غیر. از سویی ایشان لحظه‌ای نگذاشت حضرت علی ع پشتش خالی باشد. درست است حضرت زهرا مقامی غیرقابل توصیف دارد اما حضرت امیر امام حضرت زهرا بود. یعنی وقتی ما می‌بینم حقی از اماممان  سلب و غصب می‌شود آیا می‌نشینیم تا اما برود بگیرد یا اینکه جانمان را می‌دهیم. بگذارید تشبیهی کنم تا در ذیل آن شبهه‌ی بعضی‌ها که مطرح می‌کنند حضرت علی چرا واکنشی در این زمینه نداشت بیان کنم. تشبیه این است اگر میدان نبردی باشد شما به عنوان مأموم می‌گذارید امامتان به میدان رود یا اینکه قبل از او به میدان می‌روید. ضمن اینکه در مورد حضرت علی و موضع‌گیری‌شان بسیار مستدل بزرگان تشیع جواب دادند.

۸- مصحف حضرت فاطمه سلام علیها چیست ؟ و چگونه احادیث آن جمع‌آوری‌شده است؟ چرا مانند دیگر کتب دینی مانند نهج‌البلاغه در دسترس عموم نیست؟

در مورد مصحف حضرت زهرا باید بدانید دست‌هایی است که اخیراً شایعه می‌کند قرآن شیعیان با قرآن اهل سنت فرق دارد و این فرق همان مصحف حضرت زهرا است. این کذب است به تشیع. من از دوستی شنیدم که عده از مصر به تهران آمده بودند ایشان موقع دو نماز قرآن را باز کرد تا بخواند دوست مصری برگشت و به این دوست ما گفت آیا قرآنتان را می‌دهید ببینم می‌گفت وقتی دادم این بنده خدا هرلحظه قرآن را بررسی می‌کرد گفت می‌توانید مرا کتاب‌فروشی ببرید می‌گفت ما بردیم گفت قرآن دارید آورد . این دوست ما می‌گفت من تعجب می‌کردم که این بنده خدا چرا این‌قدر عجیب نگاه می‌کند . درنهایت می‌گفت کشیدمش کنار گفتم فلانی چرا این‌قدر برای تو قرآن تعجب‌برانگیز است. گفت من تا الآن فکر می‌کردم قرآن شما با ما فرق می‌کند. یعنی این‌طوری دشمن در دل مسلمین تفرقه می‌اندازد.

مصحف خودش به معنای برگه‌های لای یک جلد است جالب این‌که در قرآن کریم هیچ اشاره‌ای به مصحف بودن قرآن ندارد و از نام‌های قرآن نیست بلکه چون دربردارنده‌ی یک‌سخن است به صورت مشهور مصحف میگویند. لذا باید فهمید مصحف دربردارنده مجموع سخنان است. حال این سخنان چیست چند قول است. اما آنچه مهم است این است که همه می‌گویند در مصحف حتی یک آیه از قرآن نیز نیست. علی بن سعید از امام صادق ع نقل می‌کند که حضرت فرمودند : به خداوند سوگند مصحف فاطمه علیها السلام حتی یک آیه از کتاب الله نیست .  در واقع کسانی که مصحف فاطمه س را قرآن می‌پندارند کاملاً در اشتباه هستند. برخی می‌گویند مصحف از احکام،مواعظ، اخبار و عجایبی است که حضرت زهرا به علی بن ابی‌طالب هدیه داد بعضی نیز می‌گویند این مصحف شنیده‌های حضرت از رسول‌الله و حضرت علی ع است و حتی امام خمینی ره در وصیت‌نامه‌اش می‌فرماید : مصحف فاطمه  الهامات خداوند بر زهرای مرضیه است. لذا اینکه دقیق چه چیزهایی در مصحف آمده اختلاف است اما اتفاق قول است که در آن قرآن نیست .